Een nieuw jaargetijde!

30 september 2013

Hallo allemaal, ja, ook hier ben ik langzamerhand overgegaan van de zomer naar de herfst. Toch huppel ik overdag nog steeds in korte broek en slippers rond (ik begin nu wel een beetje op te vallen hoor!) want de temperatuur is overdag nog steeds uiterst prettig en het zonnetje heerlijk! Maar de nachten worden kouder en langer en zo hoort het ook; ieder jaargetij zijn bekoring. (zie foto aan het meer) Ook al ben ik vrijdag de grens overgestoken naar Oostenrijk, via de Karawankentunnel (8 km. lang) dit verslag gaat nog over Slovenië. Daar heb ik in 1 1/2 week veel bekeken en bewonderd. Voor de kampeerders: ik kan de campings in Ljubljana en Bled aanbevelen! Zeker in het voor- naseizoen sta je hier heel mooi en goedkoop (tussen de 10 en 15 Euro pn.)  Het mooie plaatsje Bled ligt aan een meer, met daarin een eilandje waar een idyllisch kerkje op staat. Dit Mariakerkje is een zeer toeristische attraktie en je kunt er per gondel heel romantisch naar toegevaren worden om het kerkje te bezoeken. Ik zat daar 's morgens om 6 uur op een bankje, want het leek me mooi om de zonsopgang op de gevoelige plaat vast te leggen. Toen het net licht begon te worden heb ik het eerste plaatje geschoten:

Sab. 9 001

De zon had besloten om pas om kwart over 8 over de bergtoppen te verschijnen, maar toen stond ik al bij de bakker verse broodjes te betalen. Zodoende ben ik de volgende dag om 8 uur teruggegaan om alsnog de zonsopgang te fotograferen. Prachtig om te zien, vooral met die dauw op het water:

Sab. 8 029

Toen heb ik meteen maar die middag nog een foto gemaakt van de late middagzon.

Zoals jullie gemerkt hebben is er wat misgegaan met het hele verhaal met dank aan Wifi! Het bereik was zeer zwak en je was constant de verbinding kwijt. Ik probeer nu in zeer verkorte versie dit verhaal af te maken.

De foto's zijn geloof ik wel doorgekomen, en daarbij kan ik vertellen dat ik de Vintgar kloof heb gelopen vanuit Bled. De wanden van de rotsen raken elkaar bijna met soms een afstand van nog geen 2 meter.

Verder heb ik een autotocht gemaakt over de Vrsicpas, een pas met 50 haarspeldbochten; 25 omhoog en 25 omlaag. Fantastische uitzichten op het rotsmassief met kalkstenen toppen.

En dan zit er nog een foto bij van de Mostnicakloof, waar je hoog loopt en zo in een diepe kloof kijkt waar de rivier stroomt. Op een foto niet zo goed te zien hoe diep het is, maar neem van mij aan, dat het behoorlijk diep is.

Ik ga nu proberen of ik dit opnieuw kan verzenden. Voor deze keer dus even een heel kort verslag. Maar je betaalt hier per uur voor Wifi en het loopt behoorlijk op. Hopelijk de volgende keer een betere verbinding.

Verder met mij nog steeds alles super! Alle goeds voor jullie en hartelijke groet, Peter.

1. Hanneke:
    30 september 2013
    Ha die Peter
    Geweldig, wat een foto's. Prachtig. Je zou daar de hele dag kunnen zitten en alles laten gebeuren. Wat lijkt me dat heerlijk. Wat een belevenis zo'n rondreis en wat zul je genieten. Geniet van de broodjes. Liefs Hanneke
  2. Marjet:
    2 oktober 2013
    Hoi Peter,

Wauw wat een mooie foto's! Heerlijk om zo te genieten, veel plezier!

Liefs Marjet
  3. Theo Stoetman:
    3 oktober 2013
    Schiet nou eens een beetje op met die reis, want ik wil op de motor naar je toe. Dat je ervan geniet weet ik inmiddels wel.
    Groet (ook van Hennie natuurlijk).